fredag 24 november 2017

Inkunablerna i kyrkorna

Sorunda inkunabeln, 1479. Foto: Fanny Stenback

Jag har en vän som har berättat för mig att han har pratat med personer som tror att det inte längre finns okända inkunabler att finna i Sverige längre. Låt mig då presentera en bok jag hittade igår! 

 Vad är det där för några ohyvlade, raka träpärmar och tjockt papper?
 Hej vad du ser medeltida ut! Foto: Fanny Stenback

I går inventerade jag den näst sista församlingen i Strängnäs stift. Sorunda församling. Bättre avslutning på ett projekt kan man väl knappast få när det framför ögonen helt plötsligt ligger en gammal inkunabel på en hylla och väntar. 

 Seremones de tempore et de sanctis, 1479. Övers på den första sidan i boken står det skrivet med en 1500-talshandstil "Bonaventura de tempore" och under det "Liber ecclesiae Sorundensis". Vi har här en proviniens på boken som alltså visar att boken har tillhört Sorunda kyrka ända sedan medeltiden. Foto: Fanny Stenback

  Anfanger i rött. Ifyllda för hand. Foto: Fanny Stenback

 Med lite hjälp från ett par kollegor, Elin Andersson KB/Strängnäs domkyrkoförsamling, Pia Letalick Västerås Stadsbibliotek och Tommy Näzell Pixbobooks, har jag fått veta att det är en inkunabel som är tryckt år 1479 i Nederländerna. 

Foto: Fanny Stenback

 Foto: Fanny Stenback

 
 Boken är ganska sliten, men den ska konserveras/restaureras. Kyrkomiljön är inte vilken miljö som helst. Det kan vara en tuff miljö med klimat som kan variera allt ifrån extrem kyla och fuktighet till värme från element, värmeslingor och levande ljus. Därtill har vi också vuxna och barn som rör sig kontinuerligt i den här miljöerna samt skadedjur som möss på vintern, fladdermöss och små insekter året runt. Foto: Fanny Stenback


 På fyra år har jag jobbat mig igenom boksamlingar i omkring 600 svenska kyrkor. Jag har hittar tre stycken inkunabler. Så det är inte en omöjlighet att det dyker upp fler i framtiden heller. 

 Almby inkunabeln, Strängnäs stift. Foto: Fanny Stenback
 
Stenstorp inkunabeln, Skara stift. Foto: Fanny Stenback


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar